Den 1 april 2010 startades Trafikverket och Trafikanalys. Samtidigt påbörjades avvecklingen av Banverket, Vägverket och SIKA. De nya myndigheterna Trafikverket och Trafikanalys arbetar tillsammans med LFV, Sjöfartsverket och Transportsstyrelsen. Detta har gjort det lite lurigt att som privatperson veta vart man skall vända sig för att få svar på sina frågor.
När det gäller reglerna för vinterdäck så är det Transportstyrelsen som har svar på frågorna:
Vinterdäck krävs mellan 1 december–31 mars om det är vinterväglag.
Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.Dubbdäck får användas mellan 1 oktober–15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Jag bytte till vinterdäck på bilen idag och tänkte dela med mig av lite tankar och intressanta länkar. Jag har alltid slitit som ett djur med däckbytet varje gång, men i år tänkte jag göra det till en materialsport. Om jag köper vettiga prylar så kommer bytet att gå så mycket smidigare.
Saker jag redan hade:
Ordentliga handskar. Arbetsbyxor och knäskydd. En tub kopparpasta fanns även i källaren.
Saker jag köpte:
En motordriven saxdomkraft.
Tar bort det jobbiga med att lyfta bilen. Även om jag äger en garagedomkraft så är saxdomkraften mycket mindre och smidigare och går även ner reservhjulsutrymmet.
En eldriven mutterdragare.
Tar bort det jobbiga med att dra ur och i muttrarna. Att den är eldriven och inte luftdriven gör även att jag kan låna ut den eller ta med den dit den behövs utan att släpa med en kompressor.
Spontant så tror jag att jag skalade bort minst 10 minuter per däck med mina nya prylar. Kostnaden för däckbyte på verkstad är allt mellan 250 kronor för alla fyra till 250 kronor per däck. Om jag räknar på en hundring per däck så har jag tjänat in kostnaden för prylarna på två däckbyten.